16 mars, 2010

Gamla hederliga pannkakor!

Jag älskar pannkakor i alla former. Tyvärr delas inte min passion av sambo så jag får oftast äta det ensam. Har insett att man faktiskt kan minska receptet. Så idag gjorde jag mina pannisar så här:

Blanda 1 dl mjöl (För att få det lite nyttigare blandade jag 1/3 dl grahamsmjöl, 1/3 dl fullkornsdinkel och 1/3 vetemjöl, men jag ska testa med 50/50 av graham och dinkel nästa gång, tror det funkar) med 2 krm salt (ungefär) och 2 tsk vaniljsocker. Häll i 1 dl mjölk och vispa runt. När allt är blandat häller du i  1 dl mjölk till och ett ägg. Smält 2 msk smör i en stekpanna och vispa i smeten. För magens skull går det att blanda i 1-2 msk krossade linfrön också. Linfrön har ju inte direkt nån smak i sig så de märks inte om man ser till smaken, däremot blir det fröprickar i pannkakorna. =) Därefter är det bara att steka på! Jag får ungefär 5 mindre pannkakor av detta receptet.

Inga kommentarer: