16 januari, 2010

Suris

Tidigare i veckan gjorde jag en försurdeg. 1 dl 40-gradigt vatten och 1 dl dinkelfulkornsmjöl. Därefter skulle den stå i 4 dagar och på dag fyra skulle ytterligare 1 liter 40-gradigt vatten och 1 liter dinkelfullkornsmjöl tillsättas för att låta stå ytterligare en dag. Så idag, äntligen, för jag baka ut min surdeg. Fast bara 2 dl surdeg ska användas så jag har surdeg som räcker till bröd för en mindre armé. Tänkte att jag skulle bakat ut i två omgångar idag men när jag upptäckte att den dessutom skulle jäsa först i tre timmar och därefter ytterligare en timma när allt är ihopknådat börjar jag att fundera på om det verkligen är en bra idé. Utöver all jäsning ska det dessutom vara i ugnen i 45 minuter. Inget för jäktade med andra ord.

Som tur är går surdeg tydligen att frysa in så att jag inte behöver göra om hela 5-dagars proceduren nästa gång jag har 6 timmar över och känner för att baka...

Note to self: Kolla jästider och ugnstider innan försurdegen sätts nästa gång...  

1 kommentar:

melissa sa...

Jasså är du här borta nu, trevligt!
Då kanske man kan få sig lite inspiration på att baka o lite annat:)
Nice!
Vad gör du i vår??
Kram