04 maj, 2010

Morotsbröd

Idag är det så ruggigt väder ute så man blir nästan deprimerad. Men för att hålla deppigheten på avstånd bakar jag bröd. Morotsbröd till och med. Hur vårigt känns inte det?! Receptet kommer i från härliga UnderbaraClara men jag har såklart ändrat om receptet litegrann och tog istället 3 dl grahamsmjöl och även 1 dl vetegroddar för att få det lite grövre än vad det är i Claras recept. Sen använde jag mig även av vetemjöl special istället för vanligt vetemjöl.

Vetemjöl special är gjort för matbröd främst och gör att brödet blir högre och det samlar dessutom åt sig mer vätska, vilket gör brödet saftigare. Degen blir mer elastisk och bildar mer gluten än vad vanligt mjöl gör. Nackdelen med vetemjöl special är att man måste arbeta degen längre än vad man behöver med vanligt mjöl, runt tio minuter med maskin brukar vara ganska lagom. Har man ingen maskin brukar jag dubbla tiden för att veta hur längre man ska arbeta degen för hand. Fast tjugo minuter kan bli lite väl saftigt för armarna. :) Men man behöver ingen assistent eller så utan det funkar bra med degkrokarna på elvispen. Men ser på degen när den börjar bli klar för den släpper från kanterna i bunken och blir trådigare och segare liksom.

Inga kommentarer: