23 februari, 2010

Pepparbiffar!

Igår (själv)lärde jag mig att de godaste köttfärsbiffarna består av:

600 gr nötfärs
1 ägg
½ dl grädde, alt matlagningsgrädde
2 msk senap
1 msk tomatpuré
2-3 msk ströbröd
½-1 msk kalvfond
lite salt, peppar
Rör ihop allt ordentligt och låt ströbrödet svälla några minuter så att röran blir lite fastare. Under tiden det sväller blandar du grovmalen svartpeppar och lika grovmalen rosépeppar (jag vet inte om det finns malen rosépeppar att köpa men jag hade iaf hel som jag stötte i mortel). Det ska vara en blandning på ungefär 2 msk när du är klar.  Nu är saken biff, med andra ord, rulla och platta till köttfärsen i lagom stora biffar och rulla dem sedan i pepparblandningen. Men bara kanterna, annars blir set för starkt! Stek sedan i (äkta) smör tills de får lagom färg. När färgen är lagom är det dags för såsen. Den görs genom att helt enkelt hälla på grädde över biffarna och låta dem koka i ungefär 5-7 minuter. 2-3 dl grädde är nog lagom, den ska nästan täcka biffarna. Smaka av såsen och häll i lite kalvfond och kanske lite av pepparblandningen om det inte smakar tillräckligt. Ät ihop med till exempel hasselbackspotatis och haricot verts. 
PS, alltid när jag skriver mått så är det ungefärligt, jag kör mycket på tyck och efter smak och konsistens, det tycker jag är det allra säkraste kortet för att få mat god. =)

Inga kommentarer: