06 februari, 2010

Back to the 80's

Snabbaste efterrätten av dem alla måste vara Gino. Ursprungsreceptet är med kiwi, banan och jordgubb men regler är till för att brytas och recept är till för att förändras!
Jag gjorde Gino idag så här:




















Jag använde blåbär och hallon som var halvtinade och så en kiwi. Ta de frukter och bär som du gillar. Men ta inte enbart jättesöta frukter, blanda både söta och lite syrliga så att det inte blir för sötsliskigt när det är klart.




















Därefter strödde jag över lite ingefära som är min favoritkrydda. Dessutom ökar den förbränningen (Jag inbillar mig att kaloriintaget liksom blir plus minus noll när jag använder ingefära i sötsaker. Det är fortfarande onyttigt men jag förbränner det desto snabbare...)!

Sen kommer den nästan viktigaste delen! Strö över massa med hackad eller riven vit choklad. Jag tycker att chokladen helt ska täcka frukten, men det är så klart en smaksak (i detta fall använde jag ungefär 60 gram choklad till 1 person.). Ställ därefter in hela kalaset i ugnen i 250 grader på grillfunktionen. För att inte frukten ska koka och bli mosig kan ugnsluckan stå lite öppen. 














Ta ut formen efter några minuter när chokladen smält och fått lite färg. Men man måste nästan vakta ugnen hela tiden för det går ganska fort. Fem minuter är nog ganska lagom. Nu är frukten lagom ljummen och chokladtoppingen är lite lagom knäckig. Ät allt med lite glass, även om jag själv tycker att det går lika bra utan nått till. Dessutom känns det nästan nyttigt om man skippar glassen. =)

1 kommentar:

Heddii sa...

nej love is my drug är nästan omöjlig att slå=) jag kan inte kolla din blogg,blir så sugen på allt=) vart köper du vit choklad?vi jagade hela helgen efter det,men hittade inte.